Statystyki

  • Odwiedziło nas: 105935
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Gotowość szkolna

GOTOWOŚĆ SZKOLNA

 

Co to jest? Krótko mówiąc to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, społecznego, fizycznego, emocjonalnego, który umożliwia mu przystosowanie się do wymagań szkoły.

 

Rodzicu!

sprawdź co Twoje dziecko powinno potrafić przed pójściem do szkoły:

 

czy twoje dziecko zna:

-  swoje imię i nazwisko,

-  adres zamieszkania,

-  imiona rodziców,

-  nazwę zawodu rodziców (jeśli pracują),

-  nazwy zwierząt domowych, roślin, przyborów kuchennych, mebli itp. – potrafi kategoryzować,

 

czy potrafi:

- potrafi powiedzieć jak brzmi pierwsza, ostatnia i środkowa głoska w prostych słowach (np. Ola, las, kot, woda)

- rozpoznaje litery i cyfry

- pod koniec zerówki umie przeczytać bardzo prosty tekst: Kot lubi mleko, To jest As,  Ala ma psa.

-  rozpoznaje przewidziane programem litery.

- podczas rysowania, pisania posługuje się zawsze tą samą ręką (prawą lub lewą)

- prawidłowo trzyma ołówek (tzn. między palcem wskazującym, a kciukiem, lekko oparty na palcu środkowym)

- dobrze zapamiętuje krótkie wierszyki, piosenki

- zna nazwy pór roku i dni tygodnia

-  widząc wzór potrafi go odwzorować, umie rysować wzory literopodobne

- kolorując obrazki nie wykracza poza kontury

- rysuje postać człowieka zaznaczając głowę, tułów, ręce, palce, oczy,  uszy  i inne szczegóły

- umie narysować rysunek, na którym coś się dzieje (np. chłopiec bawi się piłką)

-  potrafi skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę

-   umie ubrać się bez pomocy dorosłego (wiązać sznurowadła, zapinać guziki)

- jest zupełnie samodzielne w ubikacji

-  sprawnie posługuje się nożyczkami (tnie po linii prostej, falistej, łamanej)

- wymawia prawidłowo wszystkie wyrazy (nie ma wady wymowy)

- potrafi powtórzyć nawet długie, trudne słowa (kaloryfer, hipopotam)

-  umie opowiedzieć, co wydarzyło się w domu czy przedszkolu, posługując się prawidłowo zbudowanymi zdaniami

- umie sie wczuć w cudzą sytuację, np. powiedzieć coc czuja postacie z obejrzanej lub wysłuchanej bajki

- potrafi określić, których elementów jest więcej, a których mniej

- po przeliczeniu przedmiotów, potrafi określić ile ich jest

- rozpoznaje cyfry od 1 do 10 i potrafi na konkretach wykonać proste działanie 3 + 2 = 5; 7 – 4 = 3, wstawić znaki <, >

- umie powstrzymać się od głosu, gdy pytanie skierowane jest do innego dziecka

- rozumie i wykonuje polecenia kierowane do grupy (np. "Usiądźcie na podłodze" - nie trzeba dodawać "I ty Zosiu też siadaj")

- potrafi pracować w grupie dzieci wykonując wspólne zadanie np. budować z klocków?

- bez rozpaczy potrafi rozstać się z rodzicami

- potrafi samo zwrócić się z prośbą do dorosłego (np. zgłosić , że chce pójść do toalety, lub poprosić o pomoc w wykonaniu jakiejś czynności)

- jest w stanie skoncentrować się na wykonaniu zadania przez około 30 min

- potrafi nazywać swoje emocje np.: co je cieszy, złości, czego się boi

 

 

 

Jeżeli na wszystkie pytania odpowiedzieli Państwo twierdząco - to oznacza, że  dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I. Jeżeli zdarzyło się kilka odpowiedzi negatywnych , trzeba uzupełnić braki.