Statystyki

  • Odwiedziło nas: 105942
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Co powinien umieć sześciolatek

CO POWINIEN UMIEĆ 6-LATEK

 

(profil rozwojowy dziecka 6-letniego)

na podstawie książki Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka

w wieku przedszkolnym K. Skarbek, I. Wrońskiej

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ

 potrafi zbiec na dół po schodach bez trzymania się poręczy

 potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami

 potrafi zeskoczyć z wysokości 30 cm na palce nóg

 podejmuje próby skakania na skakance

 potrafi wykonać proste figury akrobatyczne (np. przewroty)

 potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi

 potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 cm, odbijając się

z miejsca obunóż

 umie sprawnie chwytać i odrzucać piłkę

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ

 ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie

z zapinaniem i odpinaniem guzików, sznuruje buty na kokardkę)

 potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje

ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)

 ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja

w określonym miejscu)

 ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski

 potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)

 potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie

 lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ

 potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie

wg. modelu

 potrafi wskazać brakujący element na obrazku

 potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, np. xx++xx++x...++

 potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach

 potrafi narysować trójkąt, romb i inne formy złożone z figur

geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg. wzoru

 zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego

brakuje

 potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt

 potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub

kształtach wg. wcześniej pokazanego wzoru

 potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA

I KIERUNKACH W PRZESTRZENI

 prawidłowo wskazuje stronę prawą i lewą własnego ciała

 orientuje sie w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko

 potrafi poruszać sie w wyznaczonym kierunku na polecenie słowne

(w przód-w tył, w bok, w prawo-w lewo)

 potrafi określić wzajemne położenie przedmiotów względem siebie,

posługuje sie określeniami: na, pod, nad, między, na prawo, na lewo

 orientuje sie w kierunkach na płaszczyźnie i wyznacza na kartce: górę/

dół, prawy/lewy bok, prawy/lewy, dolny, górny róg kartki

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

 potrafi rozpoznać dźwięki celowo wytwarzane przez różne przedmioty

na skutek ich uderzania, pocierania, gniecenia, itp.

 porównuje dźwięki między sobą, określa ich cechy jakościowe,

np. wysokie/niskie, szybkie/wolne

 odtwarza proste, kilkuelementowe układy dźwiękowe - wyklaskiwane

lub wystukiwane

 odtwarza zasłyszany układ dźwiękowy przy pomocy symboli oraz

wystukuje układ zgodnie z jego symboliczną ilustracją

 dokonuje analizy (rozkładu) i syntezy (łączenia) głoskowej wyrazów,

przelicza liczbę głosek w wyrazie

 wyodrębnia wyrazy w zdaniu, przelicza liczbę wyrazów w zdaniu

 potrafi wyodrębniać rymujące sie wyrazy, samodzielnie tworzy rymy

 powtarza ze słuchu ciąg pięciu liczb oraz dłuższe zdanie lub krotką

rymowankę

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOWY

 wymowa zwykle jest poprawna

 mowa jest poprawna gramatycznie

 ma bogaty zasób słów, poszerza zasób słownikowy o określenia

odnoszące się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych,

itp.

 posługuje sie formułami językowymi dostosowanymi do sytuacji (wita

się, prosi o coś, zwraca się w sposób właściwy do osób dorosłych)

 ma coraz większe umiejętności komunikacyjne, potrafi opowiadać

 formułuje dłuższe wypowiedzi związane z przeżyciami, zdarzeniami,

zjawiskami, na temat treści filmu, planowaniem pracy

 opowiada, co widzi na obrazku przy pomocy zdań złożonych z użyciem

coraz bogatszego zasobu słownictwa, nadaje tytuły obrazkom i układa

podpisy

 

UMIEJETNOŚCI MATEMATYCZNE

Klasyfikowanie

 klasyfikuje przedmioty na poziomie kolekcji

 dzieli przedmioty na obszerne zbiory, np. zwierzęta, ludzie, rośliny,

budowle

Liczenie

 stosuje juz większość reguł poprawnego liczenie: przestrzega reguły

"jeden do jednego", wymienia liczebniki we właściwej kolejności,

utrwala podwójne znaczenie ostatniego wypowiedzianego liczebnika

 dostrzega regułę niezależności porządkowej: wie, że można zacząć

liczenie od początku lub od końca, a wynik liczenia się nie zmieni;

zaczyna spostrzegać, że przestawianie przedmiotów lub sposób liczenia

nie ma wpływu na wynik

 porównuje liczebność zbiorów poprzez łączenie w pary lub przeliczanie

Dodawanie i odejmowanie

 potrafi ustalić wynik dodawania i odejmowania licząc na palcach lub

innych zbiorach zastępczych

 zna cyfry od 0 do 10 oraz stosuje znaki matematyczne równości,

mniejszości, większości, dodawania i odejmowania

 

UMIEJĘTNOŚCI W SFERZE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ

W zakresie samoobsługi: myje twarz i zęby bez pomocy, ubiera się

samodzielnie, zapina guziki, wiąże supełek, potrafi zawiązać kokardkę

 bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie

 wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice

 używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję,

przepraszam

 ma ulubionego kolegę/koleżankę

 pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest

rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.

 potrafi wykonać złożone polecenia (trzyetapowe), np. połóż najpierw

ołówek na krześle, potem otwórz drzwi, a potem przenieś mi książkę,

która leży na stole

 potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny