CO POWINIEN UMIEĆ 6-LATEK
(profil rozwojowy dziecka 6-letniego)
na podstawie książki Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka
w wieku przedszkolnym K. Skarbek, I. Wrońskiej
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ
potrafi zbiec na dół po schodach bez trzymania się poręczy
potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami
potrafi zeskoczyć z wysokości 30 cm na palce nóg
podejmuje próby skakania na skakance
potrafi wykonać proste figury akrobatyczne (np. przewroty)
potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi
potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 cm, odbijając się
z miejsca obunóż
umie sprawnie chwytać i odrzucać piłkę
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ
ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie
z zapinaniem i odpinaniem guzików, sznuruje buty na kokardkę)
potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje
ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)
ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja
w określonym miejscu)
ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie
lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie
wg. modelu
potrafi wskazać brakujący element na obrazku
potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, np. xx++xx++x...++
potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
potrafi narysować trójkąt, romb i inne formy złożone z figur
geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg. wzoru
zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego
brakuje
potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub
kształtach wg. wcześniej pokazanego wzoru
potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA
I KIERUNKACH W PRZESTRZENI
prawidłowo wskazuje stronę prawą i lewą własnego ciała
orientuje sie w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko
potrafi poruszać sie w wyznaczonym kierunku na polecenie słowne
(w przód-w tył, w bok, w prawo-w lewo)
potrafi określić wzajemne położenie przedmiotów względem siebie,
posługuje sie określeniami: na, pod, nad, między, na prawo, na lewo
orientuje sie w kierunkach na płaszczyźnie i wyznacza na kartce: górę/
dół, prawy/lewy bok, prawy/lewy, dolny, górny róg kartki
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
potrafi rozpoznać dźwięki celowo wytwarzane przez różne przedmioty
na skutek ich uderzania, pocierania, gniecenia, itp.
porównuje dźwięki między sobą, określa ich cechy jakościowe,
np. wysokie/niskie, szybkie/wolne
odtwarza proste, kilkuelementowe układy dźwiękowe - wyklaskiwane
lub wystukiwane
odtwarza zasłyszany układ dźwiękowy przy pomocy symboli oraz
wystukuje układ zgodnie z jego symboliczną ilustracją
dokonuje analizy (rozkładu) i syntezy (łączenia) głoskowej wyrazów,
przelicza liczbę głosek w wyrazie
wyodrębnia wyrazy w zdaniu, przelicza liczbę wyrazów w zdaniu
potrafi wyodrębniać rymujące sie wyrazy, samodzielnie tworzy rymy
powtarza ze słuchu ciąg pięciu liczb oraz dłuższe zdanie lub krotką
rymowankę
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOWY
wymowa zwykle jest poprawna
mowa jest poprawna gramatycznie
ma bogaty zasób słów, poszerza zasób słownikowy o określenia
odnoszące się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych,
itp.
posługuje sie formułami językowymi dostosowanymi do sytuacji (wita
się, prosi o coś, zwraca się w sposób właściwy do osób dorosłych)
ma coraz większe umiejętności komunikacyjne, potrafi opowiadać
formułuje dłuższe wypowiedzi związane z przeżyciami, zdarzeniami,
zjawiskami, na temat treści filmu, planowaniem pracy
opowiada, co widzi na obrazku przy pomocy zdań złożonych z użyciem
coraz bogatszego zasobu słownictwa, nadaje tytuły obrazkom i układa
podpisy
UMIEJETNOŚCI MATEMATYCZNE
Klasyfikowanie
klasyfikuje przedmioty na poziomie kolekcji
dzieli przedmioty na obszerne zbiory, np. zwierzęta, ludzie, rośliny,
budowle
Liczenie
stosuje juz większość reguł poprawnego liczenie: przestrzega reguły
"jeden do jednego", wymienia liczebniki we właściwej kolejności,
utrwala podwójne znaczenie ostatniego wypowiedzianego liczebnika
dostrzega regułę niezależności porządkowej: wie, że można zacząć
liczenie od początku lub od końca, a wynik liczenia się nie zmieni;
zaczyna spostrzegać, że przestawianie przedmiotów lub sposób liczenia
nie ma wpływu na wynik
porównuje liczebność zbiorów poprzez łączenie w pary lub przeliczanie
Dodawanie i odejmowanie
potrafi ustalić wynik dodawania i odejmowania licząc na palcach lub
innych zbiorach zastępczych
zna cyfry od 0 do 10 oraz stosuje znaki matematyczne równości,
mniejszości, większości, dodawania i odejmowania
UMIEJĘTNOŚCI W SFERZE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ
W zakresie samoobsługi: myje twarz i zęby bez pomocy, ubiera się
samodzielnie, zapina guziki, wiąże supełek, potrafi zawiązać kokardkę
bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie
wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice
używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję,
przepraszam
ma ulubionego kolegę/koleżankę
pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest
rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.
potrafi wykonać złożone polecenia (trzyetapowe), np. połóż najpierw
ołówek na krześle, potem otwórz drzwi, a potem przenieś mi książkę,
która leży na stole
potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny